SabotageSabotage wordt omschreven als een opzettelijke actie met het doel de positie van de vijand (de werkgever) te verzwakken door het veroorzaken van schade. Als een organisatie zich geconfronteerd ziet met sabotage, is de schade vaak groot. De geloofwaardigheid van de organisatie kan zwaar onder druk komen te staan bij het eigen personeel, maar ook bij toeleveranciers, afnemers of eindgebruikers. Het is dus zaak om de saboteur zo snel mogelijk te identificeren en verdere sabotage activiteiten (lees: schade) te voorkomen. Kennis over wat saboteurs drijft, ofwel waarom zij doen wat zij doen, is tijdens eerdere onderzoeken opgedaan. Die kennis is voorbestemd om te delen.

Neem contact op en vraag vrijblijvend om een intakegesprek.

In een groot distributiecentrum in de confectie-industrie kwam de lopende band steeds tot stilstand door onverklaarbare storingen aan het computersysteem. Steeds opnieuw moest de herstartprocedure worden uitgevoerd en de schade liep met de dag op. Orders kon niet worden klaargezet, vrachtwagens stonden stil en de winkels kregen geen nieuwe voorraad aangeleverd. Experts werden ingevlogen en het computersysteem werd zelfs vervangen. Uiteindelijk bleek sprake van sabotage. Een medewerker had een ‘vergeten’ sleutel ontdekt die het gehele systeem platlegde. Steeds opnieuw draaide hij op willekeurige momenten de sleutel om en legde hij alles plat. Toen we hem gevonden hadden, vertelde wat een geweldige kick het voor hem was dat hij de macht had om alles stil te leggen. Enorme schade veroorzaakt voor de kick van een individu!
Ga naar boven