Gokkers kennen de kreet ‘double or nothing’. Het gaat hier over de afweging gemaakt door iemand die alles verloren of juist gewonnen heeft en die wordt uitgedaagd nogmaals alles op het spel te zetten. Dat betekent dus dubbele winst of, als het tegenzit, dubbel verlies. Veel gokkers kunnen hier geen weerstand aan bieden en zij nemen deze grote gok. Uiteraard op het risico af dat aan het eind van de rit niets overblijft. De betrokkene in deze casus gokte ook …. en verloor.

Gert van Beek

Toen ik in september 1993 mijn eerste lezing hield ter gelegenheid van de opening van het jaar van de veiligheid in de gemeente Soest had ik geen idee van de honderden lezingen, seminars, colleges en trainingen die zouden volgen in de jaren tot nu toe. Heerlijk om vol passie te vertellen over mijn bijzondere vak, maar vooral ook over de types die wij als fraudeonderzoekers geregeld langs zien komen. Eén van die types is de ‘verzamelaar’, vroeger door mijn oude mentor ‘de man met het boekje’ genoemd. Tegenwoordig zou je hem ‘de man met de informatiedrager’ kunnen noemen.

Gert van Beek

‘Zal ik dan maar gaan?’ vroeg de medewerkster van onze opdrachtgever, nadat zij een lange reeks diefstallen bij haar werkgever had toegegeven. Uiteindelijk mocht zij inderdaad permanent vertrekken. Net als een andere collega die tijdens het onderzoek, onafhankelijk van de eerstgenoemde medewerkster, met enorm fanatisme bleek te stelen. Ons onderzoek was gericht op het vaststellen van de dader van diefstallen van omzet uit het managementkantoor, maar terwijl we daar druk mee waren, kwam de tweede medewerkster in beeld. Kunt u zich de verbazing van onze opdrachtgever voorstellen? Hij had niet één maar twee niet integere medewerksters in huis.

Gert van Beek

‘Ga ik hoofdpijn krijgen van dit gesprek?’ Dat was de eerste reactie van een medewerker van onze opdrachtgever die wij ter afsluiting van ons onderzoek naar jarenlange integriteitschendingen wilden spreken over vermeend niet-integer gedrag. Hij hield er uiteindelijk inderdaad een soort hoofdpijn aan over, maar wat mag je anders verwachten na bijna zeven jaren frauderen…

Gert van Beek

Iedere poging tot fraude begint bij de front office. Zou het niet enorm waardevol zijn als het daar ook altijd opgemerkt zou worden? Zou het niet mooi zijn als iedere claim integer was? Ontegenzeggelijk een utopie maar hier is zeker winst te behalen. Het inzetten van technische oplossingen zoals ‘protective intelligence’ helpt bij het vroegtijdig detecteren van mogelijk frauduleuze claims. Maar laten we vooral de menselijke factor niet onderschatten: zo heeft de campagne tegen phishing (‘Hang op, klik weg, bel uw bank’) consumenten zo alert gemaakt dat de financiële schade enorm gekelderd is.

Gert van Beek

Ga naar boven